Interviu cu Remus Balan: „Munceste tot timpul cat muncesti!”

remus

Remus Balan este trainer cu o experiență națională și internațională în vânzări, management, consultanță și antreprenoriat. Coach si speaker certifcat John Maxwell si Andy Szekely, el ne impartaseste in randurile de mai jos secretele „opririi” timpului cu ajutorul constientizarii si eficientei.

1. De prea multe ori afirmam ca “nu avem timp”, insa daca apare o situatie imprevizbila in viata noastra, suntem capabili sa lasam totul deoparte si sa ne “facem timp” pentru solutionarea acesteia. Consideri ca este vorba doar despre o stabilire a prioritatilor sau suntem prinsi intr-o capcana pe care nu o constientizam?

Remus Balan: Da si da!

Legea Corespondentei spune ca viata noastra exterioara este o reflexie a vietii noastre interioare. Cu alte cuvinte nu vedem viata asa cum este, ci asa cum suntem in interiorul nostru. Un paradox, daca intelegem faptul ca lumea exterioara influenteaza cine suntem in interior.

Programarea noastra incepe in perioada fetala, atunci cand se formeaza personalitatea si temperamentul intrinsec. La nastere luam contact cu mediul, apoi tot ce percepem ca se intampla in jurul nostru contribuie la scrierea programului. Si aici este capcana!

Suntem concentrati pe ceea ce Stephen Covey numeste “cercul ingrijorarilor” – exteriorul pe care nu il putem influenta direct, care ne alimenteaza continuu programul astfel incat “cercul influentei” devine tot mai mic. Practic uitam de noi, concentrarea noastra se indreapta spre ce este in afara fiintei proprii. Si astfel se naste sentimentul ca nu avem timp, ca suntem sufocati de sarcini, se instaleaza frustrarea, apar stresul si lipsa performantelor.

Daca vrem sa schimbam ceea ce se intampla in lumea din jurul nostru trebuie sa schimbam ceea ce se intampla in interiorul nostru. Vestea buna este ca asupra mintii avem control absolut.

Wayne Dyer spunea: “Cand iti schimbi modul in care privesti lucrurile din jurul tau, lucrurile la care privesti incep, de fapt, sa se schimbe.”

Punctul de plecare in Time Management este DORINTA de schimbare, prioritizarea intereselor, sa il punem pe cel personal in fruntea listei. Urmeaza clarificarea viziunii, a obiectivelor noastre si prioritizarea lor. Apoi planul si organizarea, practic prioritizarea activitatilor. Vedeti de cate ori apare prioritizarea in aceste fraze? Prin urmare da, lipsa timpului este si o chestiune de prioritizare.

Alta veste buna este ca exista tehnici de schimbare a paradigmelor si tehnici de prioritizare. Si ca orice tehnica, se pot invata.

2. Prea multe persoane afirma ca isi dedica atat de mult timp serviciului incat nu mai reusesc sa mai petreaca timp de calitate cu familia, prietenii sau chiar cu ei insisi. Cum am putea echilibra aceasta balanta care pare sa fie tot mai mult in defavoarea noastra?

Remus Balan: Ceea ce ne dorim cu adevarat este BUNASTAREA, acesta este echilibrul adevarat. Tendinta noastra este sa punem in balanta numai doua elemente, munca si familia (si/sau prietenii). Un studiu Gallup, care a durat peste 50 de ani si s-a desfasurat in peste 150 de tari, a identificat ca pentru a avea bunastare este necesar sa echilibram 5 elemente:

1. Cariera: sa iti placa ceea ce faci in fiecare zi, lucrurile cu care iti ocupi timpul;
2. Social: sa ai relatii puternice si iubire in viata;
3. Financiar: sa iti administrezi eficient veniturile;
4. Fizic: sa ai sanatate buna si destula energie pentru a performa in fiecare zi;
5. Comunitate: sa ai un sens al angajamentului si al implicarii in toate ariile vietii tale; contributia ta la binele comunitatii.

Am inceput sa dau acest raspuns inca de la intrebarea anterioara: pentru a avea echilibru este necesar sa identificam ceea ce vrem cu adevarat in viata, apoi sa actionam in acea directie, organizandu-ne viata in functie de prioritati. In orice directie ne indreptam, cele 5 elemente sunt prezente.

Este mult de discutat pe aceasta tema si spatiul de aici nu ne permite sa dezvoltam subiectul, insa o vom face la workshop.

Vreau sa adaug doar doua lucruri:

1. Munceste tot timpul cat muncesti! Cand esti cu famila si/sau cu prietenii, fii 100% din timp cu ei! Este foarte important sa nu ne lasam distrasi de factori perturbatori externi;
2. Petrece timp de calitate la munca si cantitate de timp cu familia si/sau cu prietenii! Este necesar sa dam randament mare la munca (calitate) si sa oferim multa iubire celor dragi (cantitate) – imi place foarte mult afirmatia ca pentru copii (familie, prieteni) iubirea se scrie t-i-m-p.

3. In cursurile tale, ai vorbit adesea despre “hotii de timp”. Ce sunt acestia si cum ii putem identifica?

Remus Balan: Timpul are patru caracteristici:

1. Indispensabil – tot ce facem necesita timp;
2. Neelastic – nu il putem intinde, o ora este o ora, un minut este un minut (chiar daca perceptia ne insala de multe ori);
3. De neinlocuit – nu exista substitut pentru timp;
4. Perisabil – cand a trecut, a trecut pentru totdeauna, nu avem cum sa il recuperam.

Suntem inconjurati de oameni si de circumstante care ne irosesc timpul si ne altereaza eficacitatea. Uneori sunt mai usor de identificat pentru ca au efect imediat asupra noastra. Alteori efectul lor este intarziat, ceea ce ii face greu de recunoscut.

Primul lucru pe care trebuie sa il facem in legatura cu “hotii de timp” sau “parazitii”, cum le mai spun, este sa constientizam cele patru caracteristici ale timpului. Cand spun acest lucru nu ma refer la “am citit, ok, am inteles”, apoi le uit in urmatoarele 10 minute. Ci la a fi constient in permanenta de ele.

Disciplina este vitala in identificarea si eliminarea “hotilor de timp”. Ceea ce este provocator pentru cei mai multi dintre noi. Sunt coachi, mentori care ii pot ajuta pe cei care vor sa isi dezvolte mai rapid disciplina; eu practic acest mod de lucru atat in calitate de coach / mentor cat si in cea de client.
Folosirea instrumentelor de gestionare a timpului, diverse tehnici ne pot ajuta sa ne organizam si sa evaluam modul in care ne petrecem timpul. La workshop prezint mai multe instrumente, oricine poate gasi cel putin unul care i se potriveste. Coachii / mentorii pot fi de un real folos si in disciplinarea folosirii instrumentelor. Sunt instrumente dezvoltate de oameni care au inregistrat succese in gestionarea timpului, eu insumi am dezvoltat unul dintre ele.

M-ati intrebat care sunt “hotii de timp”. Sunt multi si depind de fiecare individ in parte. Pana acum nu am intalnit persoana imuna 100% la acesti “paraziti”, toti mai “racim” din cand in cand.

Sunt totusi cativa “hoti” comuni marii majoritati a oamenilor:

– Telefoanele, mai ales cele smart, impreuna cu aplicatiile lor
– Computerele si internetul
– Sedintele
– “Stinsul incediilor” – urgentele cauzate de crize (de altfel tot un efect al slabei gestionari a timpului)
– Amanarea
– Indecizia
– “Bisericutele”

Insa pentru mine cap de afis sunt oamenii cu care interactionam, “apocalipticii”, care si atunci cand vad luminita de la capatul tunelului spun ca este trenul. Atentie pe cine aveti in cercul intern!

4. Care este ca mai mare frustare cu care se confrunta oamenii care nu stiu sa-si gestioneze timpul?

Remus Balan: Ziua lor are numai 24 de ore!

Insa toti avem numai 24 de ore pe zi, problema reala nu este aceasta. Ci faptul ca isi umplu timpul cu activitati care nu le fac bine pe termen lung, ca incearca sa le faca pe toate deodata si de aceea nu sunt performanti.

Din dorinta de a avea mai mult, de a fi mai buni, pierdem din vedere faptul ca nu putem face tot ce ne dorim sa facem, tot ce avem potential sa realizam.

Cei mai multi dintre cei care au provocari in ceea ce priveste gestionarea timpului isi doresc zile de 48 de ore. Insa aceasta este o iluzie, omul este ca gazul, pune-l undeva si ocupa tot spatiul disponibil. Uitat-va la birouri, sifoniere, camere de hotel etc. La fel face si cu timpul, daca ziua ar avea 48 de ore, 72 de ore, nu conteaza, ar umple-o cu “paraziti” si timpul ar fi tot insuficient.

Am scris un articol pe aceasta tema, chiar aici, pe site-ul evoluamimpreuna.ro. Recomandarea mea este sa isi “calculeze” foarte bine DAE – cei care au imprumuri la banca stiu ce inseamna: dobanda anuala efectiva, insa aici are alt inteles, desi efectul este similare.

DECIZIA – care este directia in care vrei sa se indrepte viata ta, care sunt obiectivele tale pe 25, 10, 5, 1 an, 6 luni?
ALEGERI – atentie la procesul de atingere al obiectivelor! Activitatile pe care le faci si obiceiurile pe care le-ai instalat te duc la rezultatele dorite?
ENERGIA – pe ce iti concentrezi energia (ganduri, emotii, activitati)? Cu cine iti petreci timpul? Cum iti incarci bateriile?

Asa cum spuneam mai sus, exista tehnici care se pot invata si care pot transforma pe oricine intr-un maestru al gestionarii timpului. Totul este sa vrea cu adevarat acest lucru, aceasta este prima conditie.

5. Care ar fi principalele 3 sfaturi pe care i le-ai oferi unei persoane care crede ca se afla intr-o permanent lupta cu timpul?

Remus Balan: 1. Sa fie sanatoasa! Nu am vazut pe nimeni sa fie performant de pe patul de suferinta;

2. Sa isi planifice bine activitatea, sa aplice regula 20/80! Este foarte important sa isi fixeze prioritatile si sa completeze “to-do-list” (maxim 4 activitati importante pe zi). Insa la fel de important este sa isi fixeze posterioritatile, sa completeze “not-to-do-list”. Sa se concentreze pe cele 20% dintre activitati care produc 80% dintre rezultate;

3. Sa invete continuu! Sa citeasca carti, reviste de specialitate si articole de pe internet, sa participe la cursuri si workshopuri, sa se inregistreze in organizatii profesionale. Sa faca orice duce la dezvoltarea personala si profesionala pentru ca astfel devin mai performanti si vor da mai multa valoare timpului propriu si al celor din jurul lor.

Daca doresti sa-ti (re)castigi timpul si sa-ti (re)descoperi echilibrul intre viata personala si profesionala, atunci citeste AICI mai multe despre cursul de Time Management sustinut de Remus Balan in weekend-ul 3-4 octombrie.

De asemenea, daca doresti sa te inscrii, completeaza acest formular de inregistrare.

Comenteaza cu facebook:

comentarii

Lasă un răspuns