4 tipare de relatii toxice

toxic

 

Vestea proasta este ca nu intotdeauna relatiile noastre sunt cele mai benefice pentru bunastarea si sanatatea noastra mentala si emotionala. In mod inconstient, putem fi prinsi in tipare daunatoare pe care nu stim cum sa le evitam.

Vestea buna este ca in randurile de mai jos iti oferim 4 exemple de tipare ale relatiilor toxice. In cazul in care te regasesti in vreunul dintre ele, iti recomandam sa devii mai constient(a) de gandurile, emotiile si reactiile tale pentru a te intreba daca nu cumva esti victim unui scenariu nefavorabil.

1. Relatia controlat – controlant

Sa incepem cu un mit: Indiferent de dinamica relatiei de cuplu, se spune ca unul dintre parteneri intotdeauna iubeste mai mult. Acest lucru este adevarat in esenta, insa fals in aparenta deoarece pentru o relatie echilibrata, chiar daca manifestarea iubirii din partea unuia este mai intensa intr-o perioada, aceasta va fi compensata, intr-o alta perioada de celalalt. Sau cel putin asa ar trebui sa stea lucrurile intr-o relatie sanatoasa.

In momentul in care controlul pune stapanire asupra unei relatii, iar un partener il domina pe celalalt, intervine un factor de dezechilibru.

Partenerul controlat se va simti lipsit de putere, prins in capcana, iar momentul in care astfel de sentimente intervin este indicatorul ca nu mai avem de-a face cu o relatie sanatoasa. Pe aceasta din urma o putem identifica prin sentimentul de libertate pe care ni-l ofera.

2. Relatia Cenusaresei si Printului venit pe Cal Alb

Se spune ca fiecare fata isi viseaza printul care vine sa o salveze. Finalul pare fericit in acest scenariu, insa adevarul este ca basmele nu se incheie odata cu fraza “Si au trait fericiti pana la adanci batraneti.”

In momentul in care Cenusareasa observa ca printul sau este cat se poate de uman, iar atunci cand printul vede ca Cenusareasca are cearcane dimineata cand se trezeste, vraja se spulbera, iar ambii parteneri se simt dezamagiti.

Relatiile idealiste sunt periculoase nu numai pentru ca sunt legaturile cu sansa cea mai ridicata de despartire, ci se deoarece ambii parteneri simt ca “si-au pierdut timpul” pentru ca s-au simtit legati la ochi de mastile celuilalt.

3. Relaţia de codependenta

Atunci cand iti ignori toate dorintele/emotiile doar cu scopul de a-l face multumit pe partener nu inseamna ca ai o relatie sanatoasa.

Orice sacrificiu pe care il faci pentru persoana de langa tine trebuie sa vina din proprie intiativa, nicidecum din obligatie. Daca se intampla ca partenerul tau sa aiba la serviciu o zi foarte proasta si are nevoie de toată atentia ta este firesc sa incerci sa-i alini supararea.

Insa, acest lucru nu trebuie sa devina obisnuinta si sa se repete zilnic, astfel incat toate emotiile tale sa fie date deoparte, fiind prioritar doar ceea ce simte el.  Reciprocaeste valabila.

4. Relatia in care unul dintre parteneri are un comportament pasiv-agresiv

Partenerul cu un comportament pasiv-agresiv este cel care il contrazice mereu pe celalalt, insa face acest lucru intr-un mod subtil. In loc sa explice motivul pentru care este irascibil gaseste diferite cai de a invinui cealalta persoana astfel incat cea din urma sa se simta responsabila chiar si pentru experientele a caror vina nu o poarta.

Tu ai trait vreodata intr-o relatie toxica? Cum ai constientizat ca ar trebui sa iesi din ea si care ar fi cea mai mare lectie pe care ai invatat-o de acolo?

In 5-6 martie, evenimentul „3 pasi simpli pentru relatii remarcabile” te invata cum sa construiesti  relatii remarcabile cu ceilalti si cu tine insuti. Daca esti interesat click AICI.

Comenteaza cu facebook:

comentarii

Lasă un răspuns